Speciaal of zelf gemaakt gereedschap

Ja dat lijkt me wel.. weer n vernuftige oplossing ! :smiley::smiling_face_with_sunglasses::+1:

Gister weer speciaal gereedschap moeten maken om een voor veer poot los te schroeven ,die ik laats voor de Simson had gekocht ,wilde even kijken of er genoeg olie in zat .
Nu heb ik imbus tot 10 mm ,maar had 12 nodig ,
Wat heb ik gedaan een 8 mm bout gepakt een moer op gedraaid ook 13 mm en daar op weer een 12 mm moer en daar heb ik een uur naar gezocht in al mijn moeren voorraad heel slecht te vinden ,maar vond er een .
Maar goed heb de moeren los gekregen ,met het zelf gemaakt instrument .

Heb je de moer vastgelast Cor, anders draai je hem toch weer los? Of heb ik niet goed naar je plaatjes gekeken, kan zijn met oog beperking :wink:

Ik had er wel 1 gehad voor je om te gebruiken, voor de volgende ronde dan.

Ik had hem stevig aangedraaid en nog geklonken ,dus die werkte super .
Gaat die los ,dan las ik hem vast .

Waar n wil is is n weg :smiling_face_with_sunglasses::man_shrugging:t2::+1:

Maar wie toevallig een 12 mm imbus heeft en die kwijt wil IK hou mij aanbevolen

Ik ga snuffelen voor je Cor. Heb al meer gevonden voor je.

Als je dat wil doen Jan Graag .

En als t niet lukt ff laten weten dan ga ik ook nog ns op zoek

Als jullie het willen doen graag .

Had ook een keer een verhaaltje geplaatst over een eigen gemaakte 43 sleutel die ik naar 46 had gemaakt .
Maar nu deze week een echte 46 sleutel op de kop getikt.

Weegt bijna 2 kg .

Op de kop getikt is het goede woord want het is n slag sleutel :wink: best n duur ding als je die in de winkel moet halen trouwens

Voor het grove werk Frank .uitlaat tut .

Een 46 sleutel zoek ik ook nog steeds

Ik zal er een voor je maken Carl :smiling_face_with_sunglasses::wink::+1:

Deze heb ik indertijd gemaakt voor mn Batavus Mot-Mat maar die is 32 mm.

Maar zo kan ik ook wel iets voor 46mm maken hoor.

Gelijk maar gedaan…

Ik had nog n flinke strip staal liggen, even de maten opgezocht van moeren sleutelwijdte 46mm. Dat is dus M30.

De boel afgetekend met een kraspen en vervolgens n half uurtje stoeien met de haakse slijper.. :hot_face::hot_face::smiling_face_with_sunglasses:

vervolgens nog even nabewerkt met de vijl..

En nog even de bramen eraf met een lamellenschijf en wat afgerond zodat het wat lekkerder in de hand ligt.

Wellicht moet er nog wat nabewerkt worden om de sleutel op de moer te kunnen zetten (ik weet niet hoeveel ruimte je hebt :man_shrugging:t2:) maar er kan altijd nog wat afgehaald etc.

Het is geen gereedschapsstaal maar om uitlaatmoeren of iets dergelijks los te halen of vast te zetten zal dit vast sterk genoeg zijn lijkt me.

Dus Carl als je even oversteekt kun je m ophalen en zelf indien gewenst een kleurtje geven :wink::+1::smiling_face_with_sunglasses:

Net stukje werk Frank :+1:

1 Like

Kijk weer lekker bezig geweest ,ik heb lekker aan het Veerse meer gezeten .

Even rood gloeiend maken en afkoelen in olie voor de hardheid van het metaal.

Ja dat is ook n mogelijkheid. Alleen dan is het risico dat het niet meer zal buigen maar breken als er teveel kracht op wordt uitgeoefend. Voor (dΓ©-)montage van uitlaatmoeren zal het zo ook wel werken denk ik. Harden kan altijd nog mocht het nodig zijn.