He allemaal ik ben nu aan het kijken voor een brommer uit belgie en mijn vraag is of er hier al mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Is het moeilijk om brommers in te voeren en waar moet ik dan allemaal rekening mee houden? Als je een brommer in belgie koopt met kenteken kan je hem dan overschrijven en moet je hem dan ook gelijk schorsen/verzekeren? Ik heb mijzelf proberen in te lezen op de RDW site maar dit is algemeen voor alle voertuigen en voor brommers is het een beetje vaag. als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.
Dit heb ik van internet. Van die vreemde begrippen lees je dan.
Bij de aankoop van een brommer in België moet u vooral letten op de vereiste documenten, de technische staat van het voertuig, en de verplichte inschrijving en verzekering.
Beumer de Jong +1
Belangrijke Aandachtspunten
1. Documenten en Papierwerk
-
Gelijkvormigheidsattest (COC): Dit document is essentieel voor de inschrijving en bewijst dat het voertuig voldoet aan de Europese normen. Zonder dit attest kan inschrijving problematisch zijn.
-
Inschrijvingsbewijs: Vraag bij een tweedehands aankoop het originele, door de verkoper ongeldig gemaakte, inschrijvingsbewijs (roze formulier).
-
Factuur of koopovereenkomst: Zorg voor een duidelijke factuur (bij aankoop van een handelaar) of een schriftelijke koopovereenkomst (bij aankoop van een particulier) met alle gegevens van de verkoper, koper en het voertuig.
-
Geen papieren? Wees zeer voorzichtig met een brommer zonder documenten, want het verkrijgen van nieuwe papieren is een complex proces via de Federale Politie.
2. Technische Staat (bij tweedehands)
-
Betrouwbare verkoper: Controleer de betrouwbaarheid van de verkoper.
-
Fysieke inspectie: Inspecteer het voertuig grondig op schade, roest en algemene staat.
-
Onderhoudsgeschiedenis: Vraag naar de onderhoudshistorie en eventuele reparaties.
-
Proefrit: Maak altijd een proefrit om te controleren of de brommer goed rijdt en alle functies (remmen, verlichting, etc.) naar behoren werken.
InShared +2
3. Inschrijving en Verzekering
-
Verplichte inschrijving: Elke bromfiets moet ingeschreven zijn bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) en een nummerplaat hebben.
-
Verplichte verzekering: U dient minimaal een verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA) af te sluiten voordat u de openbare weg op mag. Uw verzekeringsmakelaar kan u helpen met het inschrijfproces.
-
Technische keuring: Tweedehands motorfietsen en brommers moeten sinds kort gekeurd worden bij verkoop.
Vlaanderen.be +3
Door op deze punten te letten, zorgt u ervoor dat u een veilige en legale aankoop doet in België.
Bromfietsen van na 1974 ebben papieren, daarvoor eigenlijk niet. En dan wordt het best lastig en moet je dacht ik een verklaring van de Politie daar hebben, om hem hier dan in te mogen voeren. Dus wees daar voorzichtig mee.
En natuurlijk altijd de RDW vragen stellen. Bellen.
Lees dit ook: verzekering?
Kort om hoe meer gegevens voor de R D W hoe makkelijker dat die op kenteken komt .
Ik heb ook weleens een brommer gekocht in België maar daar zat geen kenteken op.
Het maakt volgens mij niet zoveel uit of er nu wel of geen kenteken op zit. Je moet sowieso een aankoopverklaring hebben van de vorige eigenaar.
En de Belgische papieren zul je moeten inleveren.
En omdat er geen NL typegoedkeuring op de brommer zit, doet de RDW altijd een technische keuring.
Is hij van voor 1978 krijg je een technische keuring op ik dacht 9 punten.
En is hij van na 1978 krijg je een keuring met 5 aspecten. Kost ook iets minder.
Ah top, maar moet de brommer voor de keuring echt in topstaat zijn of? Want in de loop der jaren kunnen er natuurlijk een paar kleine mankementen aan een brommer ontstaan. Ik weet niet hoe moeilijk ze daar over doen.
De ene keurmeester is de andere niet, daar zit echt veel verschil in. Het uiterlijk van de brommer kijken ze niet naar.
Maar waar je rekening mee moet houden is dat jij aan kan tonen welk bouwjaar hij is, als dat op het typeplaatje staat is dat genoeg.
Anders documentatie zoeken hiervan.
Framenummer moet goed leesbaar zijn, bloknummer registreren ze ook.
Spelingsvrij op wielen en voorvork, kabels nog intact.
Niet te kale bandjes
Werkende remmen, werkende verlichting en hij mag niet te hard lopen, kans is groot dat hij op de rollenbank moet.
Je moet er eigenlijk rekening mee houden dat alles het moet doen wat erop zit.
Niet dat ze alles controleren maar je kunt er beter maar op voorbereid zijn.
Maar jij bent toch van de NL brommers Lars?
Als het een Nederlandse brommer is met NL in het frame geslagen, is het heel anders. Dan hoeft er niks te werken. Hij moet wel compleet zijn.
Hallo Lars, mijn zwager heeft een Kreidler brommer gekocht in Belgie, hij heeft hem aangemeld voor de keuring en ik heb de brommer naar Gilze-Rijen gebracht, er zaten Belgische verkoop papieren bij, maar in Gilze-Rijen bleek dat de brommer al een kenteken had in Belgie, er is enkel naar het framenummer en bloknummer gekeken en vervolgens kon ik weer terug naar huis. De keuringsdienst kijkt of de brommer legaal is aangekocht en vervolgens krijg je het kenteken thuis. de kosten zijn bijna gelijk met een gewone keuring, in 2025 ca. 180 euro.
vr. gr. Stefan de Vos
Haha ja dat ben ik normaal gesproken ook. Echter wilt mijn vriendin nu ook graag een eigen oldtimer brommer en zijn we terecht gekomen op een Flandria. Ik denk maar zo dat België ook ooit deel was van Nederland
.
Als het goed is heeft de verkoper een heel pak met documentatie over de brommer. Als ik het goed begreep zaten er zelfs documenten bij dat de brommer al eens gekeurd is dus ik hoop dat dit het proces bij de RDW alleen maar makkelijker maakt.