Vandaag nog wat aan het blokje geprutst ,krukas lager uit gesimd dit werk weer net iets anders als de 51 en de 53 motor daar doe je het als laatst aan de buitenkant .
Dus aan het meten geweest en de opvul ringen er in gelegd ,wacht met smart op de lagers,. keerringen en pakkingen .
Nog wel de schakel klok er in gezet ook zo n apart ding
Al heel wat voorbereidingen getroffen voor het Simson blok dat als de lagers en de keerringen ,krukas en de pakkingen er zijn zal het blok snel dicht kunnen .
Kijk dinsdag middag besteld in Polen deze vrijdag middag thuis en heel netjes verpakt . gewoon klasse .
Dit wordt niet mijn leverancier maar IS mijn leverancier .
Ga maandag of dinsdag de lagers er in proppen en de rest en kijken hoe het uitkomt ben daarom ook benieuwd hoe dit uitpakt .
Dit blok is ook voor mij nieuw ,en ondanks dat alles zich wijst toch wel benieuwd hoe dit uitpakt .
En er liggen nog 2 van die blokken met lekke keerringen .
Het spul wat er in moet ,deze spullen uit Polen zijn goedkoper in Polen dan in Duitsland waar het spul /merk vandaan komt .
En niets overhoud natuurlijk .
Dat is dan toch lekker kopen he!
Zijn er nog vorderingen Cor, of hou je de plaats even voor jou zelf ![]()
ja ik had wel willen schrijven over dit blokje maar heb per ongeluk mijn hele kaartje gewist ,en kan het niet zo 1 2 3 terug vinden .
Heb weer al nieuwe foto s van het blokje dicht maar dat schiet niet op .
hopelijk komt het nog goed .
Morgen zet ik er de koppeling groep er in en kan dit blok dicht ,maar ik moet ook nog een blokkeer inrichting maken voor de koppeling groep .
Geen koppeling groep er in gezet ,.en de foto s zijn definitief verwijderd van mijn kaartje .
Hier stopt even de topic maar pak een zelfde blok en dan gaat het weer verder .
Jammer maar de foto s van de binnen kant zijn verloren gegaan hier nog een paar foto s van de buiten kant .
En ben nu bezig met het koppeling deksel
Ik ben er nog niet 100 % tevreden mee ,en dat komt omdat de naam Simson er op staat kun je moeilijk tussen .
Dat als je die er af schuurt dan komt het deksel er veel mooier uit .
Vandaag een beetje geschrokken kijk ik bij de koppeling onderdelen die nog in het Simson blok moeten zie ik nog een ring liggen ,ik dacht verdorie vergeten die ring ,kijk nog een filmpje op Y T maar ik dacht geen ring vergeten .
Toen ik het filmpje afgekeken had wist ik het ,de opvul ring voor onder de koppeling korf .
Dat als je zo n instructie filmpje ziet dan denk je bij jezelf ze zijn een webshop aan het promoten ,dit vernieuwen en dat vernieuwen,. in dit blok zag alles er nog piekfijn uit zo hebben ze het ook elke keer over de veren van de koppeling vervangen, stond op het punt ze te bestellen maar dacht doe er kleine ringen achter wordt het veertje ook langer en gaan we gewoon kijken wat het doet.
Foto met veertje er onder ,.komt in het busje .
Op zich kun je zo denken Cor over een ringetje onder de veer, maar de veerconstante is wel verschillend natuurlijk. (6mm indrukken en dat gaat met een andere kracht gepaard). Goed rondom verdelen dan. Anders gaat de drukplaat scheef omhoog en omlaag, en je zal misschien dan een schokkende aangrijpende koppeling hebben. Als je verdeeld zul je dat niet hebben. Zal wel loslopen, maar toch. Ik zou voor nieuwe veren gaan.
Dat als de druk plaat scheef trekt is er iets anders aan de hand ,.zal het wel even goed controleren maar echt alles uit dat blok lijkt zeer zeer weinig gebruikt ,zie de koppeling druk stang ,kan het bijna niet begrijpen zoals het blok er uit zag .
Weer een prachtig project Cor en je verricht wonderen wat het schoonmaken/poetsen betreft .
Wordt weer perfect.
Ja kost wat tijd ,maar die heb ik ,dan kan het best wel leuk worden ,
Soms loopt het wat tegen als je geen goed gereedschap heb.
Ben nu aan een Lager verwarmer bezig .
Deze week ook nog 4 cilinder tap eind s gemaakt naar het voorbeeld op de web side .
Wel heb ik gevraagd naar een draad eind van een wat betere draad sterkte .
De nm s zijn rond de 7 voor het aantrekken van de moeren van de cilinder .
Volgens mij zijn tapeinden van een beter materiaal dan van los draadeinden. Ze hebben meer treksterkte en minder rek. M6 heb je toch. Best dunne draadeinden. 7Nm is idd ook niet veel en misschien ook net te weinig om de koppakking goed aan te drukken. 10 to15 Nm komt vaak voor. De verkopers verkopen ze denk ik ook voor niets de tapeinden. Oke, proberen kan altijd en misschien gaat het gewoon prima. Mijn tapeinden staan met 12Nm aangehaald.
Ik heb al heel wat cil gewisseld en zet ze nooit boven de 7 nm vast ik heb 1 keer gehad dat de kop lekte en dat zonder kop pakking .heb het ook een keer met de Kreidler gehad maar die cil had ik op mijn werkbank gemonteerd .
Er zal ook wel verschil in in de moment sleutels die gebruik worden ,ik ontspan hem altijd .
Ja, dat ontspannen is heel belangrijk, anders verlopen ze. Alleen de allernieuwste momentsleutels hoeven niet ontspannen worden. Maar dat zijn professionele sleutels. Als ik de praktijkexamens afneem is dat een controle punt of ze idd de sleutel hebben ontspannen.