Nu begrijp ik waarom die blokjes van Simson niet zo gelieft is bij de gemiddelde sleutelaar ,om dit blok in elkaar te krijgen moet je hals brekende toeren uithalen ,met die busjes ,.veertjes ,.cupjes en spietjes .
Dit was een klusje voor iemand met 3 handen .
Wat een gepiel .
Als je moet drukken en met een punt tang de spietjes er in zetten .
Ziet er allemaal wel robuust uit hoor. Ook de schuine (dus geruisarme) vertanding ![]()
De schuine vertanding heeft dan wel tot gevolg, dat de assen ook gelagerd moeten zijn om axiale druk op te vangen, vandaar een beetje meer “gepiel”
Kun je van een oude dop uit een set geen sleufje maken ter dikte van de pinnetje op diepte, dat je dit er in kan drukken als je de dop met handvat om vast te draaien indrukt, dan kan die ook niet wegschieten en moet je met punttang of pincet de pin er zo in kunnen steken. Ga er eens op broeden, dat kan je in de kamer en niet in je koude schuur.
Even meedenken ![]()
Even terug kijken Jan bij speciaal gereedschap daar heb ik al een speciaal gereedschapje gemaakt voor de koppelings veren .
En nu gebruikt in combi met de tandwiel vast houder.
Dit staat dan ook weer bij speciaal gereedschap
Vandaag woensdag de cil voor/van het Beurs blok aangepast .
Het benzine lucht kanaal geoptimaliseerd ,of te wel het inlaat gedeelte aangepast .
Deze moet van rond naar breed aangepast worden voor de betere spoeling ,hij was 15 a16 mm rond is voor 16 mm ori carburateur , en is nu 21 mm dus voor 16 mm 19 mm of 21 mm carburateur .
Die zal er aan lurken Cor!
Ben benieuwd Cor wat hij straks gaat doen. Cilinder heb ik al gezien hé.
Dit is de oude cil van het blokje van de B O L U Z beurs heb er de honer door gehaald en alle roest verwijdert er komt een nieuwe zuiger in .
Na het hoonen de kogel polijster er door ,en dat past weer super gelijk het spul gemonteerd en de carburateur er op en testen
Ziet er goed uit Cor, leuk om zo de verschillen te zien
Wel wat werk maar dan heb je ook wat ,en de kosten vallen ook best mee en zeker in vergelijk met Kreidler en Zundapp.
En dan heb ik er nog 2 van die blokken liggen met lekke keerringen .
Ooow maar dan komen er nog wel een paar foto’s hier op het forum voorbij denk ik ![]()
Altijd leuk om te zien en hoe jij hé tijd vult Cor ![]()
![]()
Als ze mij mijn gang zouden laten gaan ,ben ik 25 uur op 1 dag bezig met de Simson s en natuurlijk ook andere merken .
Je poetswerk is beloond Cor.
Het rechtse blok is ,.olie gevuld en test klaar ,.nu de andere 2 nog , die zijn ook aan nieuwe keerringen toe .
Het is jammer dat ze niet vervangbaar zijn via de buiten kant deze keerringen zitten achter de lagers ,duidelijk weer D D R .
Dan heb je nog wat te doen als pensionada, anders ga je misschien wel achter de geraniums zitten ![]()
![]()
Zit er niet zo 1 2 3 in Carl .