Frank 2 scharnieren aan achterkant van tafel maken of lassen en ook 2 aan de voor kant. Pak redelijk grote en anders heb ik die nog wel in mijn “Jantje van Alles” schuurtje voor je liggen, ruimt het bij mij weer wat op. Jij hebt een mooi draaibankje en draait de 4 pennen iets dunner, zodat ze ze makkelijk kan verwisselen. De voorkant losmaken om te kantelen en gelijk te borgen. Maar dit is maar een simpel ideetje van mij.
Is een prima idee Jan en zo iets ben ik ook van plan.
Maar dat moet ik eens goed bekijken.
Ik denk ook dat het lassen een betere optie zal zijn dan een bout bevestiging omdat ik dan niet met het ruimte probleem zit tussen het werkblad en de scharnier rollen.
Dan moet ik alleen nog kijken hoe ik dan t bovenblad snel en makkelijk los kan maken
Akls je de scharnierpennen iets hebt afgedraaid met je draaibank Frank, dan kan je de pennen per 2 er uit halen om te kantelen en om snel je werkblad los te koppelen en op te bergen ivm ruimte in je C2.
Toch wel lekker als je niet op je knieen op de grond moet zitten .
Ja mooie suggesties en ideëen daar ga ik zeker mee aan de gang zodra ik weer ff tijd heb ![]()
![]()
![]()
![]()
De laatste tijd erg weinig zelf gemaakt of speciaal gereed dat de revue passeert
Ja dat hangt ook samen met het feit denk ik dat de meesten het deze tijd n beetje rustig aan doen zo rond de feestdagen. Voor mij staat de aanpassing aan mn hydraulische heftafel in elk geval op de lijst. Daar ga ik zoals Jan voorstelde twee stevige scharnieren aan het bovenblad lassen zodat ik het houten werkblad waar de brommer op komt te staan kan kantelen en tegelijk op zn plaats houdt
Het feit is ook dat dit forum op dit moment van schrijven nog niet online is voor alle leden ![]()
Momenteel hebben er circa 20 man een inlogcode
Allen hebben toegang om te lezen en te reageren en plaatsen van nieuwe berichten ![]()
Dat is ook helemaal waar
Lagerpers gemaakt voor naven en wielen.Het idee is ontstaan omdat ik nieuwe lagers in mijn zündapp 19 inch wielen wil monteren. Ik heb al een topic aangemaakt van Nieuwe wiellagers. Hier de opbouw en resultaat van de lagerpers.
Van restmateriaal uit oude voorraad is alles gemaakt. Was is handig, hoe stevig moet het zijn met 5 tons hydraulische krik en compact voor zowel naven als complete wielen te plaatsen in de pers. Eerst concept van hout gemaakt, vervolgens aan de slag met het H profiel. 8 x 4,5 cm en 0,5 cm dik.
Dat moest op een goede manier en zeer stevig worden gelast met de juiste elektroden.
Dan nog een versteviging hoekijzer voor kantelen tegen te houden aan de voorkant er aan gelast en binnenzijde opgevuld met stukje betonplex voor voetplaat van de krik.
Vandaag afgerond omdat de spuitbus toch gebruikt werd voor andere karweitje. Tevens nog een extra draadeind demontabel gemaakt om de druk van de krik nog enigszins tegen te houden. Bij compleet wiel is bedoeling om draad eind tussen de spaken te monteren.
Nu is het wachten tot ik de proef op de som ga maken met de nieuwe lagers te monteren. Krijgt vervolg.
Stevig spul voor de wiel lagers ,Jan .
Een knap stuk werk Jan, mooi dat je het zo gemaakt hebt ![]()
Daar zal je vast en zeker gemak van hebben om lagers te persen.
Ook de lassen zien er netjes uit, chapeau ![]()
Zo zie je maar weer, er wordt flink gebruik gemaakt van de knutselruimtes ![]()
Vandaag met de onderdelen voor de Kymco ook een setje reinigingsnaalden voor sproeiers binnen gekregen. Is natuurlijk niet zelfgemaakt maar wel handig speciaal gereedschap dus…
Netjes Jan. Je zou altijd nog met een ketting aan de voorkant/kop kunnen werken voor extra ondersteuning. Want 5 ton geeft echt wel kracht.
Met zo’n spanschroef ertussen.
ja dat de potcrick 5 ton kan persen betekent natuurlijk niet dat Jan met 5 ton lagers in een naaf gaat staan persen (althans dat hoop ik) want dat kan die aluminium naaf volgens mij niet hebben…
En de constructie van de pers zoals die nu is kan aan de open zijde die 5 ton ook niet hebben. Dus als er écht serieus geperst moet worden dan is een extra voorziening aan de open zijde noodzakelijk anders zal de boel ondanks het mooie laswerk toch open gaan buigen. Althans in mijn (niet technisch onderlegde) ogen.
Goedkoop een bijna haakse frees maken ,.heb bij Ome Ali deze bijna haakse frees gekocht voor 3,99 euro is de lange uitvoering stukje pijp er op geluk gehad was direct pas Doctor Ben heeft op zijn draai bankje een 3 mm gaatje geboord waar het freestje in pasje Andre een lasje op het freestje gelegd [ had toen nog geen las apparaat ]dacht nu ben ik klaar maar bij gebruik vloog het feestje uit de houdertje kwam los , vast gezet met Bison metaal lijm en frezen maar 3,99 de houder en 11,00 freestjes ,maar daar gebruik je er maar 1 van ,wand die zit vast . .Plus je werk .
Deze frees is voornamelijk voor de spoelpoorten .
Weer n knap stukkie werk Cor.
Ik zou niet weten hoe ik n cilinder zou moeten verbeteren met frezen want je kan ook makkelijk n cilider verknallen als je niet weet wat je doet (zoals in mijn geval).
Met een mm tegelijk valt het wel mee hoor .
En dan komt het leuke natuurlijk beetje meer lucht ,.een iets grotere sproeier ,.gas naald een beetje hoger of lager ,meestal hoger dus plaatje naar beneden .
Ja als je t zo even zegt klinkt het makkelijk maar… ik blijf er nog even van weg… eerst maar eens gewoon brommertjes aan het draaien krijgen.
Vandaag toch nog even wat dingen “gescoord”…
Eerst een gebruikte workmate opgehaald, deze kan nog wel een opknapbeurtje gebruiken maar is structureel ook, ik moet alleen nog een veertje vervangen van de vergrendeling… Foto’s volgen daar nog van.
En zojuist hier in het dorp nog een 12 volt compressorkitje opgehaald voor een prikkie €5. het setje is eigenlijk nooit gebruikt. ik wil kijken of ik het aan kan passen voor gebruik in C2, aansluiten op een accu en je hebt daar een bandenpompje staan en voor kleine reinigingsklusjes perslucht. En als dat niet wil lukken heb ik in elk geval een aardig bandenpech setje voor in mijn Mazda MX5
Er zit een bandenpompje in met manometer, een werklampje met verwisselbare lens, wit of oranje. En het lampje heeft ook een knipperfunctie. En dan nog wat nippels om bijvoorbeeld een bal of luchtbed op te pompen
.
.