Speciaal of zelf gemaakt gereedschap

Super leuke dingen en dan zeker voor die prijs. Je hoeft het maar 1 keer te gebruiken en dan ben je de koning te rijk. :grinning:

Tijdens het schoonmaken (wat wel serieus nodig was) kwam ik er achter dat het de WM800 is.
Zoals gezegd geen juweel maar voor mij zeker bruikbaar en daarmee de €10 zeker waard die hij gekost heeft.

Ik moet alleen even kijken of ik de veertjes voor de vergrendeling voor het in- en uitklappen nog kan bestellen, zoniet dan maak ik er zelf wel…
Edit:
Nou die ga ik wel zelf maken, zie net dat 1 zo’n veertje ongeveer net zo veel kost als ik voor de wormate zelf betaald heb… :sweat_smile: :rofl:
Mocht het vandaag nog eens droog worden dan zal ik nog een “after” foto maken van na zn wasbeurtje

Heej, die heb ik ook, deze mate. Stevige dingen. Die van nu hebben teveel kunstof onderdelen. Deze lekker staal. Heb je die klemdoppen ook nog?

ja die zitten er bij 4 stuks…

Nu het een klein beetje droog was maar even een paar fotos geknipt van na de eerste reinigingsbeurt. Gelijk de twee slinger spindels maar even gesmeerd die lopen ook weer lekker makkelijk.
Nu is deze eigenlijk alleen bedoeld om bijvoorbeeld een motorblokje oals ik er aan bezig ben of om in de zomer lekker buiten te kunnen werken. Ik moet nog wel even uitvogelen hoe die twee ronde oranje knoppen aan de zijkant precies werken. Ik heb het idee dat je daarmee het werkblad kan kantelen maar dat weet ik nog niet zeker.

Ja dit is toch weer een ander model dan die ik heb ,.mijnes kan zo n 10 tot12 cm ver open en dan ben ik klaar maar die van jou kan wel 30 cm open denk ik .
Planken er af schroeven ,.schuren ,en vernissen ,ziet die er weer uit als nieuw .

Ja op de WM die ik al had zijn beide planken even breed en zitten beide vast.
Hier kun je de brede plank lostrekken uit de sleufgaten en zo op 3 verschillende breedte standen zetten da’s wel handig omdat je zo n breder werkblad kan maken en zoals je zei bredere werkstukken in kunt klemmen.

Ook ik heb er een workmate staat, maar deze heeft meerdere mogelijkheden als de mijne :wink:
Altijd handig om een workmate te hebben, je kan altijd snel buiten een werktafel maken, al is het maar om even iets uit je handen te zetten :wink:

Jij gaat um weer wel netjes maken, en veel plezier van hebben Frank :smile:

Hier dan weliswaar niet zozeer speciaal gereedschap maar het gaat me meer om het opknappen er van.
Ik ben sowieso gek op (vooral oude) handgereedschappen…
Maar ik kreeg bij de laatst aangeschafte Spartamatic nog wat los spul mee.
Waaronder 2 Hazet steeksleutels, 2 bandenlichters, een oude Dowidat schroevendraaier, een simpele bougiesleutel, wat oude bougies in verschillende maten? ! en nog wat kapotte onderdelen.
De gereedschappen waren zoals vaak flink geroest en dan vind ik het een beetje de uitdaging om het weer enigzins toonbaar te maken.
Materiaal wat weggevreten is haal je er niet mee terug natuurlijk maar ik ben wel tevree met het resultaat. En oud gereedschap hoort er ook (in mijn ogen) niet nieuw uit te zien…
Hier wat foto’s van voor en na de behandeling…
zo kwam het uit de tas…

Dan tijd voor aan azijnbadje…
Ik heb er bewust voor gekozen om dit in een klein glas te doen om zo goed het verschil tussen behandeld en onbehandeld te kunnen laten zien.

en dan kijken wat het doet…

Zoals gezegd nieuw wordt het niet maar t knap zeker wel op! :smiley:
Volgende…
De bandenlichters

En dan de schroevendraaier… samen met de bandenlichters voor mij n leuke bijvangst want die schroevendraaier ga je ook niet veel meer vinden. Zit een heel verhaal qua merknamen aan vast maar daar zal ik jullie niet mee vervelen :open_mouth:

Hierboven was ie uiteraard nog maar voor de helft behandeld…

Hieronder nog even het startplaatje en het eindresultaat.

Ik sta er versteld van dat je het gereedschap nog zo netjes opgeknapt hebt :+1: :wink:

Ja wat ik al zei… naast brommers is oud handgereedschap (of eigenlijk alle oude gereedschappen en werktuigen) ook iets wat ik heel interessant vind :smiling_face_with_three_hearts: . Als je kijkt wat ze er vroeger voor werk maakten om handgereedschappen te maken… Dat is wel wat anders dan het stampwerk van tegenwoordig… Waar ik niet mee wil zeggen dat nieuw gereedschap niet goed is. Maar ik vind het verhaal achter dat oude spul altijd heel boeiend en dan leer je het ook (meer) waarderen.
En als je ziet met welke beperkte middelen ze vroeger dingen voor elkaar kregen. Dat is vakmanschap wat bijna verdwenen is. Ja we kunnen nu van alles met computers maar als het op handwerk aan komt dan wordt het knap stil…
Eeuwig zonde dat dat echte vakmanschap langzaam uitsterft… :frowning:

Frank, dan is dit wel een leuke site voor jou.

Alfons dat is leuk om te zien hoe gereedschap netjes gemaakt wordt :wink:

2 likes

Weet niet of het zo speciaal gereedschap is maar wie weet voor wat dit gebruikt wordt ,.draad eind,. 12 mm passende ringen plus 3 moeren .
Zie foto s

Ik gok dat je daarmee wiellagers in naven plaatst :thinking::man_shrugging:t2::sunglasses::smiley:

Nee Frank dit is om lager schalen in het frame te persen ,voor de voorvork .
De ringen zijn de grote van de lager cups zo kun je ze recht in het frame persen .

Je zou het ook kunnen gebruiken om de motorsteunen met nieuwe rubbers of na restauratie er op te persen. Zo heb ik dat gedaan met vergelijkend stuk draadeind…
Maar voor de voorvork schalen heb je meestal ook veel kracht nodig schat ik in.

Nou dan zat ik in de buurt, maar ik vermoed dat je zo met de juiste maat ringen ook wiellagers in hun passing kunt trekken/draaien

Wiel lager plaatsen kun je beter de naaf iets verwarmen vallen ze er zo in ,en dan nog een kleine tik met een goede bus ,.buis ,.dop ,.oid .oud lager kan ook is afhankelijk van de diepte .

Ik heb het met het lager eruit halen ook gedaan, even verwarmen en hoppa daar kwam het lager uit :wink:

Ja een goed brandertje is ook zo n onmisbaar iets bij sleutelen -restaureren - en los te krijgen -van moeren en bouten .