Verkeersbord

Wie kent dit bord niet?

Verkeersbord betekent: Gesloten voor alle motorvoertuigen.

Dus ik ben er altijd vanuit gegaan dat het ook voor brommers geldt want daar zit tenslotte ook een motor onder, en was me ook door meerdere mensen bevestigd dat dit zo was.

Toch houdt dit bord me al jaren bezig want er zijn verschillende plekken waar een doodlopend verkeersbord staat met daaronder uitgezonderd fietsers en bromfietsers.

Als je dan verder rijdt kom je dat eerste bord tegen: Verboden voor alle motorvoertuigen.

Nogal tegenstrijdig vond ik.

Ik ben er eens ingedoken en voorgelegd aan de politie en die zeggen het volgende.

Volgens de RVV 1990 (Regelgeving Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) van de overheid vallen onder het begrip motorvoertuigen geen bromfietsen.

Dus we mogen bijvoorbeeld gewoon langs het water rijden van de Ooster en Westerschelde met onze brommers.

Voor anderen misschien al bekent maar ik wist dit niet.

Sommige borden geven aan dat dit geld voor gekentekende voertuigen ,voorbeeld de straat naar de grote markt in Middelburg .

Wel een leuke vraag. Als je gaat zoeken op het internet, dan kom je best verschillende antwoorden tegen.

Klopt wat je zegt Sjacco dat we langs het water van de Wester- of Oosterschelde mogen rijden met de brommer maar, je mag geen zijspan op de brommer hebben. Best apart. :grinning_face::grinning_face:

Mooi onderwerp leuk dat je het hier gedeeld hebt wellicht hebben er nog meer mensen van die borden waarvan we eigenlijk niet heel zeker zijn wat het nu is..

Ik zou zeggen laat maar komen :smiley::smiling_face_with_sunglasses:

Dit zegt Chat CPT over het C12 verkeersbord,

Ik heb gevraagd of het C12 verkeersbord ook geldug is voor bromfietsen en snorfietsen :wink:

Ja, geldt in Nederland óók voor:

• bromfietsen

• snorfietsen

Deze vallen namelijk onder de categorie motorvoertuigen.

Dus bij bord C12 mogen:

• auto’s

• motoren

• brommers

• snorfietsen

• brommobielen
    niet verder rijden.

Gewone fietsen mogen meestal wel door, tenzij er nog een extra verbodsbord staat.

Het zal dus wel een grijs gebied zijn, tot dat je bij een ongeval in aanraking komt :wink:

Nee Carl, staat duidelijk op wetten.overheid.nl

Daar staat wat onder het begrip motorvoertuigen valt in Nederland. Deze site wordt gehanteerd door o.a. de politie.

Sjacco, dit is dan weer een oude omschrijving.

Vanaf 1-1-2026 geldt dit:

• ***c.*motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

• ***d.*aanhangwagen: voertuig dat kennelijk is bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. In het bepaalde krachtens deze wet kan onder aanhangwagen tevens worden verstaan een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen of kennelijk is bestemd om door een ander voertuig te worden voortbewogen;

• ***e.*bromfiets:

• ***a.*motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d.

Wat een boeiende vraag zeg over dat bord. We hebben denk ik nu verschillende omschrijvingen gelezen en best verschillend. Ik zal eens aan mijn schoonvader vragen, meester in de rechten, (mr. Verkerke), welke omschrijvingen gehanteerd mogen worden. Ik vermoed deze, maar je weet maar nooit of toch de anderen van toepassing mogen gebruikt worden, onder bepaakde situaties. Ben benieuwd wat hij voor antwoord gaat geven.

Voor het goede zou ik zeker deze wegen met deze borden vermijden met de ritten :wink:

Heb ik de laatste jaren ook zoveel mogelijk gedaan Carl, maar het mag wel.

Neem nu de Bimmelsweg, jou ook wel bekend daar staan ook deze c12 borden en hoeveel brommers rijden daar niet doorheen naar Goes toe? Heel veel.

Daar heeft de politie nog nooit iemand bekeurd met een brommer omdat hij daar niet mag rijden.

Brommers vallen niet onder de motorvoertuigen.

Alfons, jij hebt het over motorrijtuig en ik over motorvoertuig dat is wel even iets anders.

En bij het verkeersbord c12 hebben ze het over motorvoertuig.

Onder motorrijtuig valt een bromfiets, onder motorvoertuig niet. Zoek maar op.

Het blijft leuk. Inmiddels krijgen we inzicht hoe het zit. Oud en nieuw.:grinning_face:

Volgens mij, is het precies wat Sjacco zegt, ik heb alles op mijn telefoon staan, mocht ik aan gehouden worden!

maar ligt er even aan met welke brommer ik rij, zou hij mij,als er een rollenbank aan te pas komt , toch een bekeuring [wok] kunnen geven, i.v.m met de snelheid !!

Voor de middelburgers.

Ikzelf ben eigenlijk al benauwd om mijn brommer aan de hand naar de markt te lopen.

Als de cameraas daar “fully automatic “werken.Heb je een prent aan je broek.

Wie heeft er info over ?

Klopt wat je schrijft Mielko ook lopend heeft je voertuig een kenteken dus kans op een prent .
Voor 11 uur s morgens staan ze nog niet aan en kun je de markt op rijden na 11 uur wordt je geflitst .
Daarom geen vertrek meer van af de Grote markt Middelburg .

Vanaf het stadhuis / korte Noordstraat via de markt langs plein 1940 is het voetgangersgebied, uitgezonderd (brom)fietsers. Motorvoertuigen worden middels cameras gecontroleerd en beboet buiten de toegestane uren. Bromfietsen dus niet. Vaak genoeg zo gereden met de brommer nooit een bekeuring gehad.

Dan heb ik niet goed opgelet .

Zo zie je,een oerwoud aan borden maakt het niet duidelijker ….

Mijn buurman had met zijn brommobiel een bekeuring te pakken wel binnen de tijden die gelden .
Het is zeker een oerwoud aan borden in de stad maar ook daarbuiten .

Maar ho e moet je het lezen.

Voedgangers gebied,dus verder niks .

Behalve fiets en brom en laden lossen tussen 6 en 11 ?

Ik denk dat het zo is Mielko, want de fiets en bromfiets en laden en lossen is één bord.

Wel onduidelijk hoor.