Vraagbaak ,.vragen wat je wilt, over brommers en andere 2 wieler

Wat zit er in je rug zak koffer of tas als je een ronde gaat rijden ??
Passende ring sleutel voor de steek as .
Banden lichters [kan ook met schroeven draaiers ]
Banden pomp tegenwoordig op electrisch .
Bougie sleutel en div bougie s en doppen .
Kleine en een grote schroeven draaier.
Div steek en ring sleutels.
Combinatie tang /waterpomp tang
Zij knip tang of kop knip tang , voor de bediening kabels .
Div nippels waaronder ook ketting verbinding schakels .
Ijzer draad . en een paar reserve bougie s
Stuk benzine slang ,heb er wel eens iemand mee gered trok zijn benzine filter kapot .
Aan die 1 e kant van dat stuk benzine slang , zit een frans ventiel dopje ,voor een verstopte benzine kraan door te blazen heb ik ook wel eens iemand mee geholpen .
Een stuk touw ,om te slepen .
En wat ook heel belangrijk is een donker blauwe doek zwart is ook goed natuurlijk als je dat kleine sproeiertje van de Kreidler er uit draad en je laat het vallen op een donker doek kun je het gemakkelijk terug vinden .
Dit zit er in grote lijnen in mijn rugzak of fiets tassen .
Heb je nog wat toe te voegen aan deze lijst gooi het in de groep .
Oeps wat ik vergeet een nieuwe bin band ,ook vergeet ik de plak spullen ,maar als je een vervangende bin. band heb is dat niet nodig

dat komt bij mij ook wel aardig in de buurt met ritten spanband om evt te kunnen slepen onderdelen ontsteking schroefnippels en binnenkabels bougie,s stevige band afnemers pomp patronen en elec pomp kunnen nog net niet reviseren onderweg

Maar ik moet toch opmerken dat het grootste gedeelte van onze B O L U Z club zijn spul goed onderhoud ,gezien de pech gevallen .

dat is zeker waar Cor dat is wel eens anders geweest

Motor blok lagers er zijn zoveel soorten en merken dat je het spoor bijster wordt .
Ik heb een artikel gelezen over de spelling van div. lagers .
Maar waarom spelling lagers in het versnellings gedeelte .? ?
Bij de krukas is dit voor mij duidelijk ,uitzetting en daar horen C 3 en C 4 spelling lagers in

Ten eerste, de assen en tandwielen worden heter dan de carters. Ten tweede, als je een motor uit zet, krimpt het carter sneller dan de assen en tandwielen. Als er geen speling zou zijn kan het carter iets uit elkaar gedrukt worden en lekt de pakking ertussen. 0,1 mm is genoeg hé om te lekken. Ten derde, als je geen speling hebt draait het lager veel te zwaar en loopt schade op.

Andere opmerking. Niet altijd heeft een lagersysteem speling. Een examen opdracht die ik kandidaten laat uitvoeren is, dat ze juist 0,12mm voorspanning moeten afstellen. Dus negatieve speling, worden juist opgeklemt zeg maar. Dit heeft dan weer te maken dat een versnellingsbak groot is van een auto en veel uitzet, ook de krachten zijn groter natuurlijk als je daar b.v. 160pK kracht op geeft.

Nog iets. C3 en C4 lagers hebben iets meer radiale speling dan de standaard lagers van die maat. C4 heeft de grootste speling en is bedoelt voor extreme opgevoerde blokken.

Wat kan je er van verwachten als je een achter tandwiel met 2 tanden verhoogt, bijvoorbeeld van 41 naar 43 tanden

Ongeveer 4 km/h langzamer maar wel iets meer trekkracht. Tegen wind zal hij gewoon lekker doorgaan.

Oké, dan denk ik dat ik tijdelijk een 43 tands tandwiel er op zet, dan maar wat langzamer in zijn top :wink:

Dan kan je nog meer van de natuur genieten hé :wink:

Precies. Lekker hoor.:grinning_face:

Ik heb er bij mij een paar jaar geleden een vier tanden groter kettingwiel opgezet. Hij liep eerst 79 Km GPS. Hij loopt nu nog 68 Km GPS, maar is veel “levendiger” en trekt als een beer in de wind. Het bevalt me prima!

Precies dat Joop. Tegen wind ook gewoon gaan. Als hij terug valt is de twv gewoon niet goed.

1 vraag ,.heb een zuiger en die heeft een smeer putje onder de zuiger veer sluiting ben dat nog niet eerder tegen gekomen .
Is dit zelf er in gemaakt of is het van fabriek af .
Weet niet welke zuiger of merk het is .

Dat zijn dan van die bijzondere dingen. Ik zou ook niet weten waarom dat gaatje daar zit. Misschien om de lekgassen af te voeren naar het carter of juist wat vers mengsel daar tie laten om de zaak schoon te spoelen. Of misschien wel beide. Heeft deze zuiger al gedraait in een cilinder? Wel een mooie vraag. Ben benieuwd of iemand het precies weet.

Volgens mijn bescheiden mening is het antwoord als volgt ;zo’n zuiger hoort bij een T poort cilinder, ook wel vlinder poort genoemd. De cilinder word bij die poort heel erg heet, en word extra gesmeerd en daardoor ook gekoeld om vastlopen te voorkomen. In zo’n zuiger zit meestal ook een stalen brug, deze word ook erg heet.

Ik ken die gaatjes wel, en het klopt wat je zegt. Maar dan zitten ze in het midden en vooraan. Dit gaatje zit uit het midden en zou dan in een uitlaatkanaal komen. Dus denk ik dat het anders is. Vreemd gaatje dit.

Vraagje, de slotjes zitten toch meestal van achteren, meestal tussen de spoelpoort en inlaatpoort. Tenminste, ik ken niet anders.

Alfons, bij Maarten Kreidler club staat, dat er gaten in de zuiger kunnen zitten om de spoeling in een bepaalde richting te sturen en daardoor een gelijkmatiger verbranding te krijgen . Door de “lekkage” van mengsel te creĂ«ren stuur je als constructeur het mengsel een richting op. Anders kwam er op die plaats misschien te weinig mengsel en slechtere ,lees, ongelijk matige verbranding.

Ja batavier, die gaten en idee ken ik ook. Misschien is dit ook zo’n gaatje, maar deze is zo klein en de plaats vind ik heel raar. Snap het gewoon niet. Kan het ook niet bedenken.

Cor, je maakt toch geen grapje hé. Heb je dat gaatje zelf geboord?

Nee geen grap ,dit zat in de zuiger en omdat ook ik het niet zo goed snap was dit mijn vraag .

Wie o wie, weet dan waarom hé. Heb het vandaag ook aan een collega laten zien en hij heeft ook geen idee waarom op deze plaats. Hij weet best ook wel iets.

Stel deze vraag eens op het Zundapp forum. Ben benieuwd.