Hallo ik ben Kees Burger en ik heb een Zundapp 517 met 3 hand versnelling deze heb ik gekocht toen ik 17 was, ik ben nu 64 jaar.
Nu heb ik een probleem dat de brommer goed start bij koude moter en zeer moeilijk start bij een warme moter. Ook slaat hij af en toe over bij lage toeren. even wat gegevens : het is een 3 handversnelling, 70cc 6 poorts supertherm, met een 20mm mikuni, ontsteking is 12volt kokusan evo2. bougie is een NGK B7ES. wat kan het probleem zijn?
Hallo Kees. Dat moeilijk starten bij warme motor is een bekende eigenschap van de 70cc 6 poorter, omdat de inlaattijd best groot is. Maar desondanks dat moet hij toch in 1 keer trappen aanslaan. Beetje moeizaam op gang komen, maar hij doet het toch wel. Warmtegraad 8 zou beter zijn. Het vliegwiel van de kokusan is vrij licht, ongeveer 840 gram, en dat geeft dan dat hij stationair soms stilvalt, het vliegwiel verzwaren is een uitkomst, naar 950 gram.
Het overslaan is een ander ding. Dat kunnen meerdere dingen zijn natuurlijk.
Zowiezo de electroden afstand van de bougie op 0,45 zetten.
Hoeveel mm of graden voorontsteking heb je de onsteking staan.
Als je de vraag via google stelt,wat ik tegenwoordig steeds vaker doe,krijg je verschillende oorzaken,van kapotte bougie of bobine,choke blijft hangen,dicht luchtfilter ,of bij electronische ontsteking cdi dat is wat ik kan vinden,dus proberen maar
Klopt Gerard. Het is altijd de vraag, hoe is hij opgebouwd, wat is er eigenlijk al allemaal gecontroleerd, hoe is hij afgesteld ontsteking en carburateur enz.. enz.. Het kan van alles zijn. Eerst alle basis dingen controleren en dan pas finetunen. Als de basis goed is zal hij gewoon goed lopen en dient alleen de fine tuning te gebeuren. Maart sommige dingen leggen wel vast. Zoals ik aan gaf het vliegwiel van een kokusan is te licht, een 70cc is niet de beste cilinder voor stationaire loop en warm start hij best wel lastig. We wachten af wat er zal gecontroleerd is en eventueel verandert.