Automaten brommertjes hebben aan de achterkant dikwijls een groot tandwiel .
Ik heb nu 13 voor 45 achter. Denk dat het iets aan de grote kant zal zijn maar we gaan het zien. Proberen kan geen kwaad.
Is een ideale combi qwa optrekken en top snelheid .
Volgens mij heeft Puch ook zo n verhouding .
Gisteren weer lekker aan het hobbyen geweest. Ben begonnen met het achterwiel correct uit te lijnen. na een beetje spelen met wat ringetjes is het wiel mooi recht in de achterbrug gekomen. Gelijk even de ketting passend gemaakt en getest. Bij het trappen loopt de ketting nu net tegen het carter doordat het achter tandwiel nu veel groter is dan het origineel. daardoor loopt de ketting te ver naar boven en schuurt hij net het randje van het karter. Toch maar een kleinere besteld.
Naast het wiel heb ik ook alvast nieuwe remkabels gestoken. De vorige waren helemaal kapot en verroest en gingen erg stroef. Als we dan toch bezig zijn gelijk maar een vrolijk kleurtje gebruiken. De handvaten en de remkabels worden mooi paars, wat lekker bij de kleuren uit de jaren 70 past.
Als laatste vond ik tussen mijn verzameling onderdelen nog een mooi tellertje wat perfect paste. Van de week alleen even de snelheidskabel monteren en dan is dat ook weer geregeld. Al bij al weer een goed besteed avond gister.
Echt een knap ding aan het worden. Leuk die gekleurde kabels. Mooi hoor.
Ohja, als je erop gaat zitten komt de ketting misschien nog een stukje hoger en gaat dan misschien schuren. Effe passen en meten. Hoeveel tanden hadden de oude tandwielen.
Voor is gelijk gebleven was bij beide 13 tanden en achter waren er 37. Ik ga nu dan ook achter terug naar 40 en dan zal het ruim voldoende zijn kwa maat verwacht ik.
Dat als je iets langere achter schoks monteerd ,raakt misschien de ketting het carter niet .
Er zijn ook van die leuke op hogertjes voor ,in allerlij kleurtjes .
Waarom was je eigenlijk naar 45 gegaan? Best een groot verschil tussen 37 en 45. Oké, meer trekkracht maar minder top, dat snap ik.
Dat tandwiel kreeg ik standaard bij de velgen toen ik ze kocht. Aangezien Puch met een soortgelijke verhouding rijdt dacht ik dat het wel eens te proberen was.
Is misschien ook nog geen gek idee het is zomaar een randje
Nouja, met 40 tanden maar proberen. En kijken wat het doet.
Beste Lars, als ik jouw was, zou ik een werkplaatshandboek zoeken via Google. Daar staan vast de technische gegevens vermeld. En daar staat ongetwijfeld welke tandwielen er voor en achter op horen te zitten. Dan heb je vast een leidraad om mee te beginnen. Dat werkt beter als te proberen met eigen ideeën. Heb zelf al diverse Flandria sites gevonden in België.
Ik was ook al op zoek. Nooit verwacht dat Flandria zoveel had. Ja de juiste zoeken is een uitdaging hé.
Ik ben ook wel voor een beetje expirimenteren hoor .
Het is ook niet leuk als het zo snel klaar is ![]()