Flandria Penny

Nou van het weekend met het heerlijke weer maar weer verder aan de Flandria gewerkt. De olie was binnen dus eerst maar eens begonnen met warm draaien en daarna aftappen. De olie die er uit kwam was erg donker en verzaten flink wat metaal schilfers in de pan. De olie beurt was dus geen overbodige luxe. Vervolgens de nieuwe olie er in een een proefrit maken. De brommer slipt nu niet meer door en trekt als een malle. Echter is er nog een probleem en dat heeft te maken met de snelheid van de brommer.

Ik had verwacht met het grotere achtertandwiel dat de snelheid hoger zou zijn en hij minde zou trekken maar het tegenovergestelde is gebeurt weten jullie hoe dat komt en hoe ik dat kan oplossen. Ik denk zelf dat ik maar moet gaan kijken naar een kleiner tandwiel maar vind het wel erg vreemd.

Hoe groter het achter tand wiel hoe harder die trekt ,en gaat die minder hard .
Dus verklein je je achter tand wiel ,hoe harder die gaat ,en wordt de trekkracht minder .
Ook als je voorkant vergroot [meer tanden ] loopt hij harder .

Dankje wel cor dan ga ik dat veranderen ik dacht juist dat het andersom was :sweat_smile:

Wel VOOR de Molentocht he Lars .

Hoi Lars, al eerder aan je geschreven, zoek op internet welke tandwielen er op horen qua aantal tanden. Als die niet bevallen kun je altijd later iets aanpassen.

En volgens mij zit je benzinefilter op zijn kop. Er staat meestal een pijl op wat de stroom richting moet zijn

Klopt, benzine filter moet andersom. Was me nog niet opgevallen in eerste instantie. Vloeistoffen en gassen moeten van buiten naar binnen stromen. Aan de buitenkant zit meer filter oppervlak, dus gaat dan langer mee en kan snellere stromen aan.

Bedankt voor je reactie, dat van mijn benzine filter was mij nog niet opgevallen, dat zat er al zo op vanaf toen ik hem kocht en eigenlijk niet meer verder gekeken :sweat_smile:. Ik heb nu gekeken naar de originele vertandingen en ga hem in de loop van komende week installeren.

Van de week flink aan het zoeken geweest naar een tandwiel dat zo veel mogelijk op het origineel leek. Uiteindelijk een gevonden die kwa vertanding overeen kwam echter paste de steek niet helemaal. Gister maar wat gaten geboord en nu past hij perfect. Morgen de ketting in korten en dan gaan we eens kijken wat het eindresultaat is geworden.

Dat zal gaan Lars met de goede verhoudingen .

Zijn er nog specifieke dingen die ze controleren bij de keuring?

Dat ligt aan het bouwjaar heb ik vernomen.

Maar als jij ervoor zorgt dat de volgende punten goed zijn :

Banden , verlichting , bel , geen speling op balhoofd , kabels zonder rafels , constructie snelheid , duidelijke framenummers , aankoopbon dan kom je al een heel eind

Ah top dat is allemaal wel in orde dan gaan we het gewoon proberen

Hoi Lars,

Ben van de week met de Kreidler naar de RDW geweest. De Kreidler heeft een Nederlands goedkeur nummer in het frame staan. En ik had de brommer aangemeld bij de Kreidler database. Had daar 8 A4tjes van bij me, staat tankinhoud, of frame- en motornummer van heling komt, wielbasis, produktie maand en jaar in, de kleur, welke soort wielen en breedte, bandenmaat enz.Keurmeester kneep in 1 rem terwijl hij bukte om motornummer te noteren op zijn keurbrief. Framenummer is goed af te lezen en schreef hij op zijn keurbrief.Brommer moest gewogen en de wielbasis moest opgemeten. Door de Ned. goedkeur moest er verder niets gedaan worden. Dat was dus een simpele keuring, en dat voor €194,10.

Oke is goed om rekening me te houden dan. Ik heb op het moment een aankoopbewijs van de Flandria en papieren van een keuring in Belgie met alle informatie er op. Daarnaast heb ik gelukkig al een ingeslagen frame en motor nummer en is de brommer technisch in orde. Ik ga er dinsdag mee naar de RDW en hoop dan gaan we kijken wat ze er van vinden.

Dan komt het goed Lars. Je hebt alle papieren en een keuringsbewijs. Ik zie geen probleem.

Oh ja, niet vergeten om er brandstof in te doen. Als de keurmeester de brommer op de rollenbank wil testen moet hij wel draaien/ lopen. Hoeft niet veel brandstof in te zitten. Weet van brommer kennissen uit het noorden van het land, dat ze in Zwolle de decibels van de uitlaat wilden meten. Moet de motor wel draaien.

Wat ook zo lullig is Brommer op de weegbrug ,lawaai test ,en vermogen test dat als hij te hard loopt knijp je hem toch .
Ik ging met de Zundapp 1969 de blauwe rijd nu op Yerseke enkel de nummers controleren geen verlichting ,remmen , speling of decibels gecontroleerd .
Betalen en weg wezen .

Nou de brommer is gekeurd hoor! Komende week komt als het goed is het kenteken binnen. Was even een gedoe maar de uiteindelijke keuring verliep zonder problemen.

Toppie, gefeliciteerd. Goed gedaan. :smiley:

Plaatje erop en karren maar.

Je kan je kenteken vrijdsg al verwachten hoor lars