Pech onder weg, wie is dat ook wel eens overkomen

En zo is het, alleen blijft het deze week wel bij gissen wat het euvel van geen vonk is :wink:

Nou Cor een beetje kennende komt ie daar nog wel achter

Dat als het het zelfde is als vorige keer dan is het vlug opgelost ,maar zal toch het 1 en ander aan de bedrading moeten doen .

Cor, het was toch je spanningsregelaar? Zorg ervoor dat je een super goede massa maakt. Dat is ook belangrijk voor de koeling.

Het verschil bij de Simson is dat de luchtfilter bak van plastic is .

Dan de spanningsregelaar op een stuk aluminium monteren, desnoods wat koelribben erop maken en 2 dikke massa draden aanleggen. Dan zal het geen probleem meer zijn.

Of op een andere plaats monteren. Als hij maar zijn warmte kwijt kan.

Ik begrijp het verhaal niet helemaal, is de bedrading nu een probleem of spanningsregelaar? Terwijl het nog onbekend is volgens bovenstaande reacties. Maar hoe dan ook zal er wel een oplossing komen door Cor.

Dit vindt ik nog niet zo n gek idee ,.ik ga daar over nadenken .

Voor pure warmte afvoer Jan. Die spanningsregelaars worden warm/heet dus goede koeling is echt nodig. Zo’n alu plaat geeft koeling en via dikke draden kun je ook de warmte afvoeren. Cor heeft een plastic bak en dat geeft geen koeling. Als je zo’n regelaar lekker op je frame contact laat maken, voert dat de warmte goed af. Zelf heb ik ook een stukje kaal gemaakt op het frame en dan met contactpasta de zaak gemonteerd.

1 like

Ja eens met wat Alfons schrijft die wamte moet je kwijt om het ding goed te laten werken. In computers worden dan ook vaak van die heatsincs gebruikt.. (aluminium koelribben).

Nieuwe ontsteking in de Simson gezet lopen als een malle en dan geen vonk meer na 40 km voor de 3 e keer ,.wat is hier aan de hand .
Ontsteking Zonder licht ,zonder stopper ,zonder contact slot ,dus enkel de ontsteking en cdi en massa van het blok aangesloten .
Vertel mij maar wat het is ,elk idee is welkom .

Hmmmm vervelend Cor, een oplossing kan ik jou niet geven, volgens mij heb je alles al geprobeerd en ook uitgesloten :wink:

Beste Cor, denk temperatuur de oorzaak is van geen vonk. Uit het verhaal begrijp ik dat de onsteking elektronisch is. Er zit in sommige elektronische onstekingen een temperatuur beveiliging. Die beveiliging kan na 40km denken, dat het te warm word en uit schakeld. Zelf ondervonden en de oorzaak was 1 nr te kleine sproeier. Je staat er niet bij stil, maar brandstof koelt ook vertelde de Jlo dokter Clemens Jansen. Moest ook een kleine lucht koel sleuf in het blok aanbrengen van Clemens. Sinds dien is het opgelost. Het is maar een tip Cor.

Ik blijf ook bij de koeling hangen Cor. Rij eens zonder ontstekingskap. Wat was er de 2de keer stuk gegaan, de cdi of spanningregelaar. Later kan ik verder meedenken.

Als het met deze temperatuur al te warm wordt dan gaat het als het zomer is al helemaal niet, althans dat denk ik

Nee temp sluit ik uit vorige keer was het 1 km na vertrek bij Andre .en nu na 1,5 km kon de bougie goed vast houden in mijn hand nog niet erg warm .
Het lijkt wel of het vliegwiel niet correspondeert met de ontsteking ,terwijl het toch een set is .
En dit nu 3 keer .

2e keer was het ook de ontsteking ,nu de 3 e keer,. niets van licht ,contact of ander el. deel aangesloten .
Alleen de ontsteking plus de C D I met blok massa ,en dan kapot gaan .

De ontsteking, met zijn pick-up zit natuurlijk onder de ontstekingskap en de CDI buiten uiteraard.

Pick-up kan natuurlijk door te veel hitte inwendig smelten, is best ook wel een gevoelig dingetje.

Heb je nu echt ervoor gezorgd dat de CDI en panningsregelaar goede koeling krijgen?

Welke weerstand heeft jou bougie en bougiekap.

Een Kokusan CDI/bobine houd echt niet van weerstand. Teveel weerstand en je bobine gaat eraan.

Pick up doormeten is dat een optie om te kijken wat er speelt .
CDI staat nog op dezelfde plaats.
Rij met een nkg 7 bougie en een NKG kop zonder weerstand .
Spanning regelaar staat buiten spel .
Ga de CDI wisselen om te kijken of die het loodje gelegd heeft .
Maar dat heb ik de vorige keer ook al gedaan ,met geen resultaat .

Ja, dat kan zeker. Het pick-up element moet tussen de 110 en 140 Ohm zijn. Deze meet je aan de rode draad.