Cor bij iets eerder gaf je aan na 40 km pech. Nu na 1 en 1,5 km pech wat is juist? Is de ontsteking speciaal voor de Simson? Zit ook rechts ipv links bij jou ee. Misschien is dat nog probleem, andere draairichting? Kun je de kapotte ontstekingen terugsturen, garantie? Misschien heeft leverancier dit probleem al eerder gehad. Ik roep maar wat, na 1 km temperatuur? Na 40 km ander verhaal.
Iets duidelijker Jan rij 30 of 40 km en dan even stil gestaan en dan weer verder ,en dan na 1 km de eerste keer en na 1,5 km de 2 e keer geen vonk meer .
Ontsteking is voor meerdere types ligt aan de grond plaat ,heb er een vliegwiel op wat rechts draait ,en bij de andere Simson s een links om pijl er op en draait rechts om maar dat gaat prima ,deze ontsteking past met andere grond plaat zo op zundapp en kreidler .
Hoop er op dat als ik de C D I wissel dat die kapot is ,maar denk toch dat het weer de ontsteking is .
Simson staat weer een week bij Andre .
Je uitleg is nu duidelijk Cor, het was je snelheid 40 km ![]()
Wat is dan het verschil links om draaiend en rechts omdraaiend? Blijkbaar nix dus.
Ja Jan je moet de pulzer zien te vinden in het vlieg wiel en dan de handel op het juiste timing zetten .
Soms moet je de ontsteking plaat een halve slag draaien om die te vinden en af te stellen .
Gaat het nu over 40 kilometer per uur of 40 kilometer afstand, uit de berichten kan ik het niet halen ![]()
Gaat over afstand middelburg naar heinkenszand via touristische rout
T is wel n vraagstuk dat de gemoederen bezig houdt zo ![]()
![]()
Maar met alle kennis en ervaring die hier op t forum zit kan het haast niet anders dan dat er n oplossing komt ![]()
![]()
Ga vandaag eens kijken hoe de massa s aangesloten zijn bij de Simson S 53 ,ook heeft de 53 een massa punt aan het frame en de motor ligt in de rubbers .
Misschien zie ik iets faliekant s over het hoofd zie ,omdat de eletriek door mij zelf is aangelegd zonder schema .
Trek een rechtstreekse draad van motorblok naar je spanningsregelaar en een dikke draad 2,5mm van frame naar blok.
Iets anders. Als er eletronische componenten van een auto stuk gaan of het bekende lampje op het dashboard brand, is vaak de oorzaak slechte massa. Als een auto wordt uitgelezen, worden eerst de massa’s gecontroleerd.
Deze storing schakel ik regematig in, als ik praktijkexamens afneem bij de IBKI in Nieuwegein.
Denk niet een massa zit goed vast en dan zal het wel goed zijn. Nee, los halen, schoon maken enz.
En altijd zorgen voor koeling.
Ik heb ook over jouw ontstekingsprobleem nagedacht Cor.
Ik begrijp, dat de ontsteking die je hebt electronisch is en met een CDI werkt. Die CDI moet voeding krijgen, ofwel gelijkstroom of wel wisselstroom, afhankelijk van het type. Die voeding kan je meten. Bij een gelijkstroom CDI is dat de “boordspanning”, meestal 12 V, te meten als het kontakt aan staat. Bij wisselspanning is dat een kleine wisselspanningspoel in de dynamo, te meten als de motor draait. De weerstand van spoel zelf is te meten als de motor stilstaat en het stekkertje is losgetrokken. In datzelfde stekkertje zitten ook meestal de kontakten van de pickup. Ook daarvan kan je de weerstand meten. Jouw probleem zou kunnen zitten dat een van de spoelen onderbroken wordt, zodra die warm wordt. Als die weer is afgekoeld kan ie het zomaar weer doen. Dan is er de bobine nog, hetzelfde verhaal. Ik heb een paar jaar geleden eenzelfde storing aan de hand gehad. Uiteindelijk bleek de dader het voedingsspoeltje van de CDI te zijn, die bij warm worden de pijp aan Maarten gaf en het weer deed als ie afgekoelt was. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Ik denk niet dat de warmte hier bij speelt Joop ,en zeker niet met die koude dagen .
Maar ga de cdi wisselen en kijk wat hij doet ,om dit uit te sluiten .
Ik heb inmiddels een doormeet schema en de hoeveel ohm s die het spul moet hebben
Ik heb dan nog wel eens met een punten ontsteking gehad stil vallen en 10 min later weer door rijden haar scheurtje in de start spoel .
Ik ga er nu niet meer klakkeloos een nieuwe ontsteking op zetten ,en dan na 30 of 40 km weer aan de kant van de weg stil sta .
En dan te bedenken dat de eerste ontsteking het meer dan 1000 km heeft gedaan ,en daarom kan ik hier zo vlug geen touw aan vast knopen .
Als in een spoel de wikkelingen gedeeltelijk aan elkaar liggen, wordt die spoel bloedheet, ook bij een koud blok. De boel zet dan uit en het circuit wordt onderbroken.
Wordt jouw CDI gevoed door gelijkstroom of door wisselstroom Cor.
Goede vraag Joop ,ik weet het niet, hou me aan de kleur code s en naar mijn weten staat dat nergens vermeld .
Ga op onder zoek uit .
Volgens de aansluit gegevens krijg de cdi wisselstroom wat over gaat in gelijk stroom na de accu ,maar heb geen accu .
Deze werkt op wisselspanning hoor.
Cor, nu ik weet dat je geen accu heb aangesloten, je toch een bougiekap met weerstand moet toepassen. Je gaf aan dat je spanningsregelaar toen ook een keer stuk was. En vermoedelijk nu je CDI. Een accu is een soort demper, die de hoge spannigspieken in de plus afvlakt. En daar kan elektronica niet goed tegen. Dus monteer een bougiekap van 1000 Ohm. (1 KOhm) Daar mee beginnen. Misschien moet je zelfs naar de 5000 Ohm bougiekap toe. Maar dat moet je niet echt willen, want dan heb je misschien wel weer dat hij bij hoge toeren overslaat.
Zelf heb ik een accu en uit veiligheid ook een 1KOhm bougiekap toegepast. Al 10 jaar werkt het feilloos.
Ik zie net als Alfons, dat de CDI voeding krijgt van een spoeltje uit de dynamo, dus wisselspanning. Dat wilt zeggen, dat je kunt starten zonder of met een lege accu.
Met de wisselspanning, die de CDI ontvangt, laadt die een condensator op. De pickup “triggert” de condensator, zodat die een stroomstoot geeft aan de primaire wikkelingen van de bobine. Daardoor ontstaat er in de bobine een hele hoge spanning, die via de bougiekabel en de electrode van de bougie een vonk trekt naar de aarde.
De dynamospanning, die naar de spanningsregelaar gaat is voor de verlichting en speelt geen rol bij de voeding van de ontsteking omdat dit met een apart spoeltje gebeurt.
Ja na de accu toch ,moet zeggen daar heb ik niet zoveel verstand van .
Ja ook dit verhaal snap ik wel ,ik zal een nieuwe bougie dop plaatsen met 1 K ohm ,die er op zat had geen weerstand .
Ja dat schrijf ik boven de foto .het aansluit schema .
Als ik het zo zie, zijn de witte en de rode draad, die naar het stekkertje van de CDI lopen, de uitgangen van de pickup en het voedingsspoeltje. Meet eens weerstand per kleur naar massa van de dynamo. Geen weerstand = onderbroken spoel!