Het is een imi kokozan of te wel een Alizan ontsteking en die moet 85 watt leveren ik heb de eerste beste stroom punt gepakt kan nog wisselen .
Volgende week krijg ik de Simson rem schakelaar binnen en dan ben ik toch aan de eletriek bezig wissel ik even van stroompunt .
t mooie is wel dat jij gewoon goede ervaringen hebt met je “Alizan” ontstekingen…
Dat scheelt wel flink met de Kokuzan prijzen gok ik…
Scheelt zo n 70 euro per stuk . en als je ze per 5 neemt zijn zo nog goed koper /
Ik zou op dit moment geen idee hebben hoe t werkt laat staan hoe ik t op n brommer moest bouwen…
Maar interessant is t wel want ik hoor maar al te vaak bij de “spartanen” dat er gedoe is met de ontsteking… dan zijn t spoelen die niet deugen of contactpunten die niet te vinden zijn of condensators…
Met die Kokuzan of jouw Alizan is als t eenmaal ingesteld is volgens mij niet meer aan de orde toch?
Maar ja die oude ontsteking (waar ik ook nog bijna niks van snap) is op zich ook wel weer leuk want t is toch wel knap bedacht indertijd en met relatief eenvoudige middelen gemaakt en te onderhouden… Ten minste als je weet wat je doet
Mijn eerste alizan heb ik met een zelf gemaakte grond plaat er in gekregen .
Bij andere brommers /motoren moet dit ook mogelijk zijn .
Ik kom hier vast nog wel eens voor op de lijn bij je…
Want ik denk dat er nog wel 1 of meer projecten zijn waar zo iets in te proberen is.
Overigens, je schrijft dat er soms tot €75 verschil in zit qua prijs maar wat kost dan zo’n “Alizan” ontsteking ongeveer?
Ik heb ze eigenlijk alleen gekocht dat ze ze wat goedkoper aanboden ,en dan komen ze op zo n 100 euro ,.staan nu op 119 euro maar heb ze per 5 aangeboden gekregen voor 85 euro .
De ori Kokozan is zo rond de 185 a 200 euro .
Het enige nadeel is mijn spie je van het krukas tap is 2,5 mm en de gleuf van de alizan vliegwiel is 4 mm dus er zit altijd wat verschil in hoe je het vliegwiel er op zet ,dus altijd met de lamp nameten .
Wat ook zo leuk is is een vape ontsteking van Simson ,die kost dus gewoon rond de 300 euro enkel is de naam vape op het vliegwiel gelazerd is .
Deze week de remlicht schakelaar binnen gekregen ,en er gelijk op gezet ,nu kan mijn achterligger ook zien dat ik rem ,wel zo veilig .
Heb nog 2 stroom punten over 1 van af de ontsteking en 1 van de spanning regelaar
Dat is wel erg fijn dat je een remlicht hebt kunnen maken. Had ik helemaal nog niet aan gedacht maar mijn oude Soarta’s en Moby’s hebben dat helemaal niet ![]()
wel iets om over na te denken
Ja en is ook wel zo veilig ,.maar niet verplicht .
Heb nu 350 km gereden met de Simson S 51 die nu officieel zo heet ,op een paar dingen die ik beter vast moest zetten helemaal goed .
Ben er super blij mee ,en als maar meer er op verliefd .
T is een fraai ding geworden Cor, en je bent er duidelijk happy mee
Ja dat kun je wel stellen ,Top Simson .
Is een erg leuke en stoere brommer geworden Cor, petje af voor jouw vakwerk!
En dan te bedenken dat ik met de gedachten liep om het ding op te bouwen en dan aan een club lid te verkopen ,dit om het merk Simson te promoten .
Nou dat zie ik niet meer gebeuren ![]()
je bent er intussen smoorverliefd op
Deze week aan de pomp gestaan om weer af te tanken en het verbruik te meten van de rode Simson S 51 .
Het viel mij nog niet zo tegen 1 op 33 ,.en ja een viertackt loopt zuiniger .
Ik moet zeggen/schrijven dat de Kreidler en de zundapp die iets sneller zijn ook dit verbruik halen ,dit zijn natuurlijk wel chroom wanden in de cil .
Maar ik schroef er nog wel eens een chroom cil. wand op de Simson .
Zou het kunnen dat een chroom wand cil minder rookt als een stalen bus cil .
Dat valt me dan ook niks tegen hoor, zeker als je kijkt hoeveel por er in zit!
Ja Joop jij kan het weten je heb er op gereden .
Is gewoon een hele fijne brommer, schakelt perfect, koppelt prima, zit lekker en trekt als een beer!