Project SIMSON S [ 53 ] wat een model S 51 moet/ is geworden

Owh Owh wat heb ik een gemak van mijn zelf gemaakte speciale gereedschap .
De koppeling groep is /staat vast met 20 nm en zie die dan maar eens los te krijgen zonder speciaal gereedschap .
Foto .

Ja, super makkelijk zo’n blokkeer tandsysteem. Bij scooters om de vario los te krijgen heb je ook zoiets nodig.

Ziet er niet zo geweldig uit maar werk perfect zo n koppeling vast houder , de eene kant is voor schuine vertanding en de andere kant is voor rechte vertanding .

En dan heb ik ook weer de carter scheider gebruikt ook zo n eigen maaksel .
Werkt ook super
En dan zeggen ze goed gereedschap is het halve werk ,.maar zelf gemaakt gereedschap werkt volgen mij NOG beter .

Mooi man.

Het blokje wat nu onder de rode Simson S 51 ligt is gereviseerd in 2022 -en nu pas proefrijden

Moest de koppeling na stellen dus moest weer even uit elkaar .
Het blok koppelde niet lekker en super zwaar ,maar er zit een 5 plaats koppeling in en een 1,8 drukgroep/ veer .

Goed bezig Cor, leuk al die foto’s :wink:

Prachtig om te volgen met die foto’s :+1:

Toen ik het blokje van onder de Simson S 51 haalde en open maakte had deze nog een extra resevoir in het blok zitten heel vreemd ,dit heb in nog niet eerder gezien .

En ik kon geen lek vinden in de pakking .

Dat lek zal er toch geweest zijn.

Dat dat zo vol kan lopen ,olie was erg donker .

Versnelling bak ook weer schoon en in elkaar gezet ,ziet er nog zeer goed uit .

Kogels ook nog mooi rond ,heb ik wel eens anders gezien .

De lagers waren nog de eerste D D R lagers

Maar deze hebben geen C aanduiding.

Vandaag ook de standard iets verhoogd ,heb 10 mm slotbouten gebruikt ongeveer 14 mm verhoogd .
Brommer komt nu zo n 1 cm van de grond .

Netjes opgelost, kun je hem nog pas zetten ook.

Vanmiddag nog even wat afstellingen gedaan met het gereviseerde blok
Gister liep die goed met de sproeier die ik er in had gezet en vandaag met een beetje hogere temperaturen smoorde die ,dus morgen een kleinere er in ,maar ben nog aan het inrijden .
Ook de koppeling dit is een 5 plaats,. werk mijns inziens nog niet goed veel te zwaar er zit een druk plaat van 1,8 op das best wel zwaar .
Ga nog een ander olie soort proberen .

Vandaag woensdag maar eens met het Simson blokje aan het stoeien geweest .
Alles uit gesimd had wat moeite met de schakel wals ,er zat een opvul ring van 1,2 mm in en draaide prefect maar toen ik een nieuwe borg ring er op zette stond die vast ,aan het schuren geweest en toen was het weer pas wel 1,5 uur verder .

Hier de rest van de lagers ,pakkingen ,en keerringen ,deze liggen klaar voor het inzetten .

Hier zitten de lager weer in het linkse gedeelte .

En dan de versnelling bak en de kruk as en dan raakt het blok aan 1 kant wel een beetje vol

Wat mij opvalt is dat die 2 lagers al op de assen zitten. Normaal zitten ze toch in het carterdeksel en dan monteren. Hoe zit het dan met uitshimmen? Of zitten de lagers wat losser in het carter?