Project SIMSON S [ 53 ] wat een model S 51 moet/ is geworden

Mooi dat het zo opgelost kon worden…
Toch leuk als we elkaar zo verder kunnen helpen!

Vandaag waren de wielen klaar voor de Simson 51 ,.ook gelijk van banden voorzien .
Omvangrijk werk maar in alle rust en op het gemak komt het goed .

Over de spaken was ik in het geheel niet te spreken ik kon niet zien welke binnen of buiten spaken het waren ,.dus knudde .
Het is niet goed dat je ze rond de naaf moet buigen ook met spannen van de spaken gaat dit moeizaam .

Deze 2 sets had ik bij de Simson gekregen .

Deze week is ook de tank aan de beurt ,.deze heeft enkele deukjes en heb ik in de plamuur gezet .
Moet strak gezet worden en dan in de spuitplamuur .

Je maakt wel weer serieuze flinke stappen Cor.
Gisteravond was ik nog bij een andere Walcherse Simson 51 sleutelaar op bezoek.
Die kende jou ook :wink: :smiley:
Daar heb ik nog wat aardigs opgehaald… maar daarover later meer :innocent: :innocent:

Was het die jonge jongen ,ben zijn naam kwijt ,met de groene Simson 51 .

Das het voordeel van een gespoten tank Cor, daar kan je veel geld mee besparen ten opzichte van verchromen, dat loopt in de papieren.

Vandaag nog 12 mm staaf geritseld bij de kringloop voor uitslaan lager met nieuwe wielverwijderaar, de andere was iets te dun 9 tot 10 mm. Wilde goed in midden kunnen slaan voor drukverdeling. Nu nog eens kijken voor klein brandertje, mijn huidige is wat aan de grote kant.

Ja Cor,
Dat was inderdaad een jonge knul.
Ik heb alleen zijn voornaam “Wiebe” en hij kende jou inderdaad van de Walcheren rit.

Vandaag ,ondanks de kou toch nog een wiel in elkaar gezet van het merk Casal voor Gerard .
En daarna verder aan de voorvork van de Simson 53

Vandaag 21 -1 bij 0 graden ,maar met het kacheltje , dus goed te doen.
Dat als je wilt werken aan het balhoofd is het makkelijk om het frame op de blok beugel te zetten naar voren

Jammer dat ik plus minus 1,5 cm draad te kort kwam op het T stuk ,stukje verder tappen /snijden

Heb je daar een speciaal snij-ijzer voor Cor?

Mooi Cor dat de schroefdop op je luchtfilterkast past. Ook weer zonder beschadigingen gebruiken. Je hebt wel een groot snij ijzer nodig voor de voorvork, ook zo Joop al aangaf.

Nee dat gaat hem niet worden ,draaibank werk Ome J d V wellicht .
Draai dop past met de langste schroef Jan ,en heb hem nog wat afgeschuurd ,komt aan de binnen kant vast te staan maar dan moet het geheel eerst gespoten .

Deze week het voorwiel gemeten 11 cm totale breedte van het wiel ,en er kan maar 10 cm tussen de poten .
Nu heb ik nog een T stuk van 11 cm tussen de poten dus de plannen gaan iets veranderen .
Het schijf rem wiel is 9,5 cm breed dus dit past wel maar wilde de trommel rem er in.
dat als je met zoiets bezig ben kom je nog al eens het een en ander tegen .

Ja maar je bent dan ook wel n echte custom bouwer Cor!
Het mooie is dat je ons wel leert dat er vele wegen naar Rome zijn als je maar van de gebaande weg durft af te wijken.

Zeg altijd maar zo ,.kan het niet Links om dan maar Rechts om .
Maar het is wel altijd passen en meten hoor .
Dat als ik met een probleempje zit kom ik slecht in slaap dat mag je best weten .

Ja maar je moet soms ook het inlevingsvermogen hebben om dit soort oplossingen te bedenken… en dan uiteraard de technische know how en ervaring. Nou als iemand dat heeft dan bij jij het wel Cor…

Maandag 27-1 aan het stoeien geweest met de Derbi voorvork in het Simson frame te zetten dit zat heerlijk tegen .
En toen de voorvork er in zat en ik het wiel paste zat die ook weer 2 cm uit het midden dus veel werk aan de winkel .

Ook nog even het schijfrem wiel er in gehad deze is een stuk beter pas als het trommel rem wiel .

Is je ruimte bovenaan vork exact zelfde als onderaan de vork? Zit het blok met uitsparing voorvork vast aan deksel, anders afdraaien misschien mogelijk?
Heb je nu de ruime voorvork van 11cm op de foto er in Cor? Dat kan ik niet uit je verhaal halen.