Deze doorns heb ik gemaakt dat ik heel veel deed met Zundapp die heeft dikwijls een niet ronde tut ,ook een verkeerde klem er op gehad ,en dan zijn deze doorns onmisbaar
Ik snap m.
Vroeger een groene CS50 gehad en die had ook altijd moeite om de uitlaatbocht goed vast te klemmen omdat de alu tut van de cilinder van lieverlee conisch werd waardoor de bocht niet goed meer wilde klemmen. En dan ga je als teenager andere uitlaatklemmen gebruiken om het nog vaster te zetten maar eigenlijk vervorm je de uitlaat tut van de cilinder nog meer..
De PVC pijp was eigenlijk ook voor Zundapp ,die gebruikte ik voor de chrome voor vork hulzen tegen het kroonstuk op zijn plaat te tikken .
Maar nu voor de Simson ,en dan zie je als je het weggooit ben je het kwijt .
Dat als de tut erg vervormd was maakte ik hem recht , en dan opvullen met een tut ring op 32 mm of 36 mm werkt goed hoor .
Daar ben ik destijds nooit op gekomen maar zoiets zou ik nu wel bedacht hebben.
Heb je de ringen zelf gemaakt of zijn di zo te koop?
Nee die ringen zijn allen verschillende diktes ,wel de buiten maat is 32 of 36 mm dikwijls is het een stukje uitlaat bocht en daar pas je de tut op aan .
Ook een stukje speciaal gereedschap gemaakt. Waar zou het voor dienen.
Hint, voor een scooter te gebruiken.
Een hulpstuk om de achterschokbreker uit elkaar te kunnen halen? ![]()
![]()
Nee Frank. Het gat is daar te groot voor. Ongeveer 70mm. Het heeft wel met een veer te maken, dat wel.
Is het dan voor de drukveer van de aandrijving op het achterwiel? ![]()
het is om een veer samen te drukken lijkt me.. en gezien de diameter zit je of bij de variatorkoppeling of de aandrijving aan het achterwiel
Frank, kijk dat is hem. Goed geraden.
Opgespannen.
Los draaien die zooi.
Uit elkaar.
Er zitten 3 geleidenpennen in. 3 jaar terug ofzo, was de riem van Mirjam haar scooter eraf gevlogen en liep toen helemaal vast. Heb daar nog wel wat van geplaatst toen. Nu zie je dat 1 pennetje dwars door die huls naar buiten is gedrukt. Tja dar word je niet blij van. Nieuwtje erop, €45, en weer gaan.
Vreemd,maar waarom is het pennetje zo naar buiten gedrukt.?Dat mag toch niet kunnen
Nou Milko, ik reed ongeveer 55, door een put, en dan in 1 keer knapte de riem en sloeg vast. Totaal aan fladder die riem. Dus met grote kracht en knal, ja dan komt dat pennetje wel even koekeloeren.
Verleden vrijdag nog even een band gemonteerd ,op een 17 inh velg met grote naven .
Heb ik weer mijn speciaal gereedschap moete raadplegen is een slotbout met een ventiel dopje er op ,de andere een gekochte past er niet tussen te lang ,wat je kan doen is het moertje er af en schuin weg trekken het ventiel met de gevolgen van dien .
Gebruik die slotbout denk al 15 jaar
Ook weer leuk bedacht.
Ik heb n gebroken ventielschroevendraaier die was door iemand weggegooid en heb ik bewaard voor dit soort probleemgevalletjes..
Maar k vind de slotbout oplossing ook heel leuk
En zo kom je toch wel een beetje van zulke dingen tegen die je gebruikt ,maar in het geheel niet opvalt ,en waar je 100 % gemak van heb .
Ik gebruik een ventiel uit tubeles autovelg