Speciaal of zelf gemaakt gereedschap

Blijft de passing ook beter in stand.

Vandaag ook weer eens wat geknutseld…
Op MP een orginele Sachs montagesteun gekocht met wat hulpstukken. Echter ik heb ook n aantal Sparta’s met een JLO blok. En ja die passen dan weer net niet in de Sachs steun. Dus op naar van Son in goes voor wat stukken plat staal.

Hierboven dus de steun en de hulpstukken

Even een kartonnen mal gemaakt en vervolgens aftekenen op het platte staal.

Dan aan de gang met de haakse slijper, vijlen en schuurpapier. Dan boorgaten markeren en hup…

Nu ging dat in de praktijk niet bepaald van 1, 2 hup want met vlakke vijlen een vloeiende ronde (binnen) bocht uit vijlen is best een dingetje… maar als je niet anders hebt moet je improviseren maar goed :face_with_peeking_eye::hot_face::hot_face:

Het past!! En daar ging het maar om :wink::sunglasses:

Maar dan nog op de motorsteun…

Ook dat is gelukt…

Het mooie is, het blok kan nu draaien en kantelen in de steun…

Als laatste een steunblokje gemaakt zodat de onderkant van het motorblok opnvlak materiaal steunt en niet op de scherpe rand van het Sachs steuntje dat eronder zit

Hier nog n korte video

Goed bezig frank ,.mooi gemaakt de steun .

Zeker mooi gemaakt. En altijd handig toch. Ook voor mijn Solex blokje en Zundapp blokje ook steuntjes.

Heel netjes hoor Frank :ok_hand:
Daar zal je veel gemak van hebben.

We hebben hier dus best een aantal vaklieden op het gebied van restauratie of revisie van blokken en vergeet niet het maken van speciaal gereedschap

Chapeau zou ik zeggen, mijn mond valt ervan open wat er soms hier geplaatst wordt op het boluzforum :wink:

Ach soms gewoon aan beginnen, t koste wat slijp-, vijl-, en schuurwerk. Als t wil
Lukken qua tijd morgen nog wat extra adapters maken voor de vrijstaande motorstandaard. De bedoeling is dat daar dan een blokje op kan proefdraaien. En ik vind t ook leuk om met staal bezig te zijn, snijden, buigen, draaien, smeden etc… kun je leuke dingen mee maken. Ben ook n beetje aan het proberen te lassen, ook weer n kunst apart maar wel leuk…

Intussen nog wat verder gegaan.
Naast het JLO G49 blok wilde ik ook iets maken zodat ik de JLO mini blokjes van de Spartamatic(s) ook in de werkbank standaard én de vloerstandaard zou kunnen hangen… en dat is intussen ook gelukt…
Zie de filmpjes die ik hieronder ga plaatsen.

1 like

Dop sleutel op het vliegwiel Frank om te starten ,gaat goed .

Je bent weer creatief bezig geweest Frank :wink:
Je moet het maar bedenken en dan nog uitvoeren ook hé :wink:
Maar ja als je zo handig bent… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat ga ik zeker eens proberen…
maar goed dat heeft op dit moment geen haast :wink::ok_hand:

Dat bedenken lukt meestal wel…
maar het uitvoeren is vask eenngrotere uitdaging. Maar ik vind het leuk om gereedschappen en hulpstukken te maken dus dat helpt dan wel weer :man_shrugging:t2::wink::smiley:

Heb alle hulp stukken voor de Simson 500 motor gemaakt afgekeken van de Duitse side s .
Zowel de carter scheider als de krukas uit drukker ,en nog veel meer van dat speciaal gereedschap .

Ja zo probeer ik dat ook te doen. En gewoon nadenken hoe kan ik dit of dat iets makkelijker doen :man_shrugging:t2::sunglasses::grin:

Ja speciaal gereedschap is wel een klein ding waar ik mij volledig op stort in sommige gevallen .
Soms is het maar een draad eind met een paar ringen en moeren voor de zundapp rubbers ,en soms is het een overmaatse poulie trekker om een tank weer in model te brengen

Maar het goed gekomen hoor .

Ja maar dat is t leuke eraan. Mooi ook dat soms de oplossingen hetzelfde zijn maar soms ook totaal verschillend. Ben nu aan het proberen een aangepaste werbank motage steun te maken gebaseerd op de Sachs steun die ik pas gekocht heb. Die hoop ik dan voor meerdere blokken te kunnen gebruiken. Als dat lukt ga ik er mss meer maken. Aleen 8 en 10mm staal laat zich met de hand niet zo heel makkelijk bewerken :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile::hot_face:

Voor een paar centen koop je tegenwoordig al een plasmasnijder Frank