Speciaal of zelf gemaakt gereedschap

Ja Sybren heb ik ook ,maar wel een gekochte en ben altijd weer een beetje bang om die te gebruiken .

Een zuigerstop is zeker handig. Maar toch moet je voorzichtig zijn hiermee. Als je teveel kracht gebruikt om bijvoorbeekd je vliegwielmoer los te draaien kan het gebeuren dan je zuigerkop iets uitzet. Het hoeft maar 0,04mm en je krijgt al krassen en kans op een vastloper. Als het even kan, echt je vliegwiel tegen houden met juist gereedschap en dan los draaien. Ook de zogenaamde puntbelasting van een kogel van je krukaslager kan een beschadiging geven op je lager en die gaat dan slijten en eruit lopen. Ik gebruik de zuigerstop zeker hoor om bijvoorbeeld het b.d.p. op te zoeken voor afstellen ontsteking.

Ja kans op zuigerschade is groot natuurlijk

Vandaag de koppelings gereedschapjes afgemaakt deze kan ik gebruiken om het blok dicht te maken ,een vasthouder is gelast rvs door Andre met dank .
Ook een veren drukker gemaakt ,dit om de veren vast te zetten .

Nog een stukje af moeten zagen ander kon die niet in mijn revisie box .

Beetje complex ding moet goed in het kometje passen ,en de gleuven moeten tegen over elkaar staan anders krijg je het pinnetje er niet goed in .

1 like

Weer lekker bezig geweest Cor…

Zelf ben ik ook een beetje aan het prutsen.

Net uit een stukje afval staal een spaaksleuteltje gemaakt zal er zo even foto’s bij zetten.

Dit in voorbereiding voor de “workshop” wielen spaken.
Ik heb een wiel opgehaald uit mn container maar had even geen spaaksleutel dus maar even een gemaakt. Dan wil ik de velg uit elkaar halen en de naaf (en velg en spaken) eens proberen netjes te maken zoals Cor dat iedere keer weer weet te doen.

Zo gestart

Dit er van gemaakt, simpel maar het werkt.

Nu wachten tot het weer beter is en dan n kleurtje geven net als al mn special tools. Ik zal er nog een gaatje in boren en een sleutelring aan zetten zodat ie wat makelijker op te hangen is.

Heb je ook een blok hout en een bank schroef kun je daar je spaakbok in zetten op de tafel .

Heb net in huis het wiel uit elkaar gehaald en mn moppie zat er braaf op te kijken zonder uit dr stekker te gaan.. :wink::upside_down_face::grinning_face: n heel verdraagzaam wuufje :ok_hand::+1:

Ok das dan weer een plus punt .

Ja k ben toch blij dat ik ff een kwartiertje besteed heb aan dat sleuteltje, werkte prima :+1: :smiling_face_with_sunglasses::smiley:

Heb nog sleuteltje over voor je.

Ik kan er maar met 1 gelijk werken, samen met de kruiskop schroevendraaier, dat werkt sneller als je goede nippels hebt voor de kruiskop. Maar wel snel opgelost zo met je stukje ijzer.

En dan niet te vergeten nog steeds een tevreden wuufje in je buurt na afloop.

1 like

Ja vooral dat laatste is toch wel goud waard hoor..:blush: :rofl:

Jes dat kun je wel stellen dacht ik zo .

Bofkont!

Het is vandaag koud en zal nog even wachten om het speciaal gereedschap wat ik gemaakt heb te gebruiken .
Dit zal volgende week van toepassing zijn .

D

Dit model blok steun wil ik ook nog eens maken ,.dat als je een blok opent wil er nog wel eens olie uit lopen en dan vang ik het op door een doek er onder te leggen ,maar dat is een klieder zooi .

Ja, zelf maken, want de prijs vind ik best hoog. Zeker voor daar, als je dat vergelijkt met de onderdelen due je daar wel eens besteld.

Klein zinken bakje maken, zelf makkelijk te buigen,klein flensrandje er aan, geen schade aan handen/vingers, dan even solderen en dat tussen jou steunen zetten als standaard als je aan je blokje wilt gaan sleutelen. Via de hoek kan je het zo leeg schenken, 3 cm is zeker hoog genoeg.

Dan hoef je geen nieuwe steun te maken en weer extra opbergruimte.:grinning:

Heb nog een alu bakje van het werk mooi maatje ,bouw ik er om heen .
En ja dit speciaal gereedschap is best wel duur ,zelf maken loont .

Deze heb ik gemaakt van een oude bougie sleutel ,.maar kijk eens naar de prijs heb een gat geboord in de buis kan het ook nog gebruikt worden als bougie sleutel

Ja soms moet bestaand gereedschap een beetje verbouwd worden .
En het werkt voortreffelijk .

Dit is zo n dingetje wat bij mij in de map van het speciaal en /of zelf gemaakt gereedschap staat .
Stelt eigenlijk niets voor maar zal er toch gemak van hebben ,ik kijk op yt naar een filmpje over een cil wisselen doe ik natuurlijk regelmatig maar die vertelde dat die een magnetiche dop voor een dop sleutel had gekocht en dat zetten mij weer aan het denken dus ik lijm een magneetje in mijn dop 10 mm .
Heb nog meer van die hulpmiddelen stukje slang 1 kant 10 -11 en de andere kant 12 -13 moer ook makkelijk .