Dat als je een nieuwe chromen of een alu velg koopt waar moet je dan dan opletten
Dat als je op een beurs koopt is het beste, zie je wat je koopt
Vraag of je het plastic er af mag halen ,kun je hem goed bekijken
Leg hem op de vlakke ondergrond, kijk of die vlak ligt ,en niet wibbelt.
Voel zonder te kijken of je de las naad kan vinden.
Kun je deze niet vinden heb je een goede velg.
Kijk of de las naad tegenover het ventiel zit, in verbant met de balans.
Meet de nippel gaten van de velg zodat je de goede spaken er bij kan kopen, er zit nog al verschil in de gaten dus ook de spaak nippels.
Kijk ook de velg rondom op het chroom, er kunnen slijp sporen te zien zijn.
Hoop dat je wat heb aan deze tip, voor je gaat spaken.
Overweeg van tevoren of je RVS of chromen spaken neemt .
Bij alu velgen horen eigenlijk rvs spaken ,vindt ik .
Succes met het spaken .
Is dit niet achterhaald Cor, ik dacht dat je tegenwoordig een metalen gebruikte.
Toch ook wel een mooi spaakbok hoor.
Dit is een filmpje van Alfons Jan. Alfons heeft nog wel eens zo n ding gemaakt .
Het kan ook voor nieuwe leden nog interessant zijn ![]()
![]()
Best leuk gemaakt zo door Alfons ![]()
En ook een goede uitleg ![]()
Dat als je meerdere velgen per jaar spaakt kom je wat meuk tegen ,.zo ook deze spaken die hebben een vleugeltje bij de bocht ,moest dat er eerst af halen .
Ook velgen laten wel eens te wensen over ,en dat is dikwijls bij de las .
Dat als er iemand komt om te spaken kijk ik naar de gaten in de velg meet het geheel na,. en pas ik de nippels .
Ik vraag me altijd af, als je n losse velg en een losse naaf hebt hoe bepaal je dannde benodigde spaaklengte ![]()
![]()
![]()
Ik neem aan dat de spaken, waar je die vleugeltjes af moet halen, van rvs zijn Cor, want anders gaan ze roesten toch?
Nee Joop verchromde spaken netjes er af gehaald bleef gesloten .
Nog even een antwoord op Frank zijn vraag over de lengte van de spaken bij een naaf en een losse velg .
Er zijn natuurlijk al veel maten voor handen ,als je daar regelmatig mee bezig bent .
Maar ook dan blijft het toch lastig te bepalen welke lengte je moet hebben lijkt me. Ik kan me voorstellen dat je toch regelmatig een heel eind opmweg bent en dan merkt dat de spaaklente verkeerd is… ![]()
![]()
![]()
Verleden week een EI wiel aangeboden gekregen .
In de spaak bok gezet en wat bleek dat iemand met heel grof geweld er een band had afgehaald ,zo veel geweld gebruikt dat 1 kant van de velg was verbogen .
Ja ook zoiets kom je tegen ,.maar wat kun je er mee ??
Wat mij ook opviel dat de gaatjes in de velg op de rand van de velg zaten nog nooit gezien ,zitten normaal aan de binnen kant .
Op de velg zie je 2 van de beschadiging van de velg
Spaken in de rand passen ze ook toe bij allroad en offroad motoren dan kun je n gebroken spaak vervangen zonder de band te demonteren. Is bij mijn BMW R1200GS Adventure ook
Ja dat zijn ze ,.Gemak dient de mens .
Deze week staan er weer 3 wielen op het programa .maar als het mooi weer is schuift die programatie door naar de komende week .
Alu velgjes zo te zien. Zo blijf je er wel lekker “in” Cor.
Het lijken wel “Kyra” velgen. Wat is het Cor?