Tip S voor het spaken van velgen van /voor bromfietsen

Moet je gewoon bijhouden ,.en dat gaat best goed .

Ik vind het nog steed onvoorstelbaar hoe je die dingen iedere keer weer zo netjes krijgt “Chappeau” :+1::+1::clap:t2:

Dat als je deze winter goed oplet kun je het ook zelf ,.alle gaatjes zitten er al Frank .

Ben benieuwd hoeveel mensen er serieus aan de slag gaan met het spaken van wiel of wielen ,na de info /demo spaken .

Het ligt er maar net aan of het ook net nodig is.

Voor mijn ZĂŒndapp 517 gts50 heb ik mijn wielen zelf gestaakt, dit was voor mij ook de allereerste keer, het is mij ook wel direct gelukt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik heb sinds jaar en dag mijn wielen altijd zelf gespaakt, maar voor de plannen die ik nu heb, ga ik toch een beroep doen op een expert. Ook wegens het gemis van een werkplaats.

Ik heb ook geen werkplaats Joop maar een atelier /schuurtje .

Maar je maakt er wel optimaal gebruik van Cor. Mijn brommer staat in de gezamenlijke fietsenstalling, Daar kan ik er hooguit een wiel uithalen of zo, en in ons appartement kan ik eigenlijk helemaal niks, wat sleutelen betreft.

Ja Joop dan ben je wel klaar met het gesleutel ,Ria wilt ook naar een appartement maar dat is denk ik mijn dood .

Dan heb je nog heel wat te verhuizen Cor, maar ik denk dat het nog wel een tijdje duurt :wink:

Heb een beetje geluk dat alles netjes in doosjes zit ,en er op staat wat er in zit .

Nou dan hoop ik maar voor je Cor dat dat nog wel even duurt.. en anders dat er een leuke garage box bij het appartement zit. Die zijn vaak ook vorstvrij en nooit echt koud dus dat zou dan weer een voordeeltje kunnen zijn. Mss bij de nieuwe buurvrouwtjes een bakkie doen en vragen of je hun kelderbox ook mag gebruiken :rofl: :ok_hand:

Maar beter nog maar lekker ff blijven zitten waar je zit.

Op een gegeven moment moet je keuzes maken Cor. Ik heb het tot mij 81ste vol kunnen houden, maar het gemis valt me mee.

Dat als je ouder wordt Joop gaan sommige dingen je sneller tegen staan ,heb ik hoor .

Vandaag n velg opgehaald die ik uit elkaar ga halen om alles zo netjes mogelijk te maken en dan tijdens de “workshop”’weer op te bouwen

Het ergste losse vuil is er al afgehaald

Das een goed idee Frank .
Maak foto s van het wiel /spaken ,.dat als je de spaken meet aan de binnen kant van de spaak en de draad mee meten .
Krijg je de naaf niet bling bling breng je hem maar .en neem een bin en buiten spaak mee .

1 like

Nou mn spaaksleuteltje deed t prima hoor..

Even wat beschermingsmateriaal op tafel leggen..

En de helft van de spaken is er al uit..

Valt me wel op dat de binnen en buiten spaken gelijk zijn qua lengte en bocht..

Alle “binnen spaken” er uit.. nu de laatste 9 buitenspaken nog..

Alles eruit en morgen lekker schoonmaken.

De spaken en nippels zijn vuil maar verder prima in orde om weer te gebruiken :smiling_face_with_sunglasses::smiley::ok_hand:

Ben je al uitgewerkt Frank in 2025 :star_struck:

Nee hoor nog lekker een beetje aan het poetsen

Hoewel het is al 22:13 dus voor vandaag wel mooi geweest.

Frank leg de bin en buiten spaken naast elkaar en kijk goed .
De buiten spaken moeten een langere bocht hebben en de bin spaken staan iets open .

Kijk de rechtse zijn een beetje haakjes en de linkse staan iets uitgebogen ,soms moeilijk te zien en vooral bij spaken die gemonteerd zijn geweest .